Wednesday, April 22, 2009

PESTA BUKU 2009

Sebelum check in hotel hari ini,selepas segala urusan di IIM (Bertemu dan berbincang dgn En Harisham dan Dato' Presiden IIM utk program seminar guru) saya ke PWTC utk melihat dan meninjau pesta Buku pada tahun ini.

Kali terakhir saya pergi pada tahun 2005. Banyak perbezaan dan perubahan pada tahun ini. Agak baik berbanding dulu. Dari segi penyertaannya, bilangan buku, pelbagai judul buku, banyak lagilah. Sedar tak sedar masa 3 jam merayau dicelah hiruk pikuk org ramai tak kesedaran.

Kebanyakkan yg pergi ke pesta buku ialah pelajar sekolah, pelajar U, dan guru2 serta pensyarah. Majoritinya ialah pelajar sekolah. kerana mereka mudah dikenali kerana beruniform yang jelas mempamirkan mereka pelajar sekolah.

Memang patut, membawa pelajar ke pesta buku. Menanam nilai2 murni utk mereka, berjinak dengan buku. Tidak salah. Tapi sebenarnya mereka tidak mampu utk membeli buku yg berkualiti dari segi fizikalnya dan isi dalaman buku tersebut. Harga buku kebanyakan mahal. Walaupun ada potongan 10%-20% ianya tetap mahal.Kebanyakan mereka datang dari jauh, hanya dapat dan mampu membeli buku2 yang telah di reject dgn harga RM1-RM3. Dari segi silibus buku tersebut out of date, mutunya jauh sekali.

Saya pernah bangkitkan dalam satu wacana semasa di UKM dulu ialah, masalah kurangnya minat rakyat malaysia ini membaca ialah harga buku amat mahal. Sepatutnya kerajaan mencari langkah yang sesuai utk mengurangkan beban rakyat supaya budaya membaca dapat dipupuk, memberi subsidi utk rakyat membeli buku, menyediakan buku2 percuma utk rakyat, meningkatkan potongan cukai pembelian buku dari RM1000 ke RM3500,menggalakan industri pencetakan buku. Hal ini boleh dibuat, syarikat gergasi negara, memberi khidmat sosial dalam bentuk pemberian buku, mengapa syarikat gergasi boleh menaja pelbagai acara mega, tetapi tidak utk Buku.

Walau apapun kita jgn lupa, segolongan rakyat malaysia memang tidak suka membaca. kalau suka pun mereka lebih kepada pembacaan yg bercorak hiburan. Di situ ada kemahuan, di sana ada jalan.

Saya sempat beli 4 buah buku, 1 utk saya, dan 3 lagi utk anak-anak saya.

Jom kita membaca!!

No comments:

Post a Comment