Tuesday, March 10, 2009

Hentian Pudu Raya

Kalau dulu, jalan nak masuk ke kampung saya, berbecak, berselut, tapi sekarang sudah di tar. Tar sampai depan rumah lagi (Berkat kerajaan yg memerintah) Jalan ke kampung saya berubah jua akhirnya.

Kalau dulu, saya mandi air perigi dan sungai, tahun 1986 akhirnya sampai juga air paip ke kampung saya. (berubah)

Setiap petang, dulu2 kala masa kecik-kecik dulu pergi cas bateri besar kereta dan lori, nak terangkan rumah pada waktu malam. Tahun 1993 dapat bekalan elektrik. Pagi ini dapat api, petang arwah ayah saya sudah order peti ais, mesin basuh dan TV besar. (Berubah jua akhirnya)

Telefon dulu kala, hanya ada satu kongsi satu kampung. Kalau ada kecemasan ke, ape ke, itulah dia public phone pujaan ramai, tahun 1994 org kampung dapat pakai telefon setiap rumah.

Berubah. Perubahan yg baik. Terima kasih kpd wakil rakyat yg bekerja

Yg tak pernah berubah dari masa saya kecil dulu sampai sekarang ialah hentian pudu raya. Tempat org tunggu bus, naik bus dan turun bus. Masa belajar dulu, antara tempat yg sokmo saya pergi ialah stesen komuter, train station dan hentian pudu raya. Saya rindu dgn hentian pudu raya. Lama tak pegi. Kalau sambil nak tunggu bus datang selepas ke surau ditingkat atas, saya akan ke kedai buku. Buku yg paling saya sayang ketika saya beli di hentian pudu raya ialah La tahzan (Jangan Bersedih). Tebalnya hampir 5 inci. Tapi isinya bagus. Amat bagus. Semua org wajib membacanya. Saya akan sentiasa menunggu, bila hentian pudu raya akan berubah. Berubah wajah. Lebih menarik. Menjadi nadi penggerak warga kota dan rakyat malaysia ke kotaraya Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment