Tuesday, March 10, 2009

PPSMI

Kalau kita selidiki dan kaji dari lubuk hati secara mendalam dan ikhlas, kita dapat simpulkan PPSMI sebenarnya gagal memberikan inpu berguna kepada pelajar di sekolah rendah. Sebagai seorang guru, pelajar di luar bandar apatah lagi dipedalaman ini memang tidak boleh menguasai subjek Sains & Math dalam BI. Saya tidak menentang Bahasa Inggeris, yang saya tidak bersetuju ialah Dasar pengajaran Sains & Matematik ini perlu di ajar dalam bahasa ibunda yakni Bahasa Melayu.

Mengapa SJKC diberi kelonggaran oleh kementerian utk mengajar Sains & Matematik dalam Bahasa Ibunda mereka 50%, sedangkan negara ini, asalnya dulu ialah Tanah Melayu.

Saya masih ingat, ketika saya dan 9 org pemimpin mahasiswa UKM dulu dipanggil oleh Kementerian Pelajaran di PWTC bersama dengan pemimpin2 mahasiswa yang lain, masa itu pemimpin kerajaan yg turun berdialog dlm isu ini ialah Datuk Mahadzir Khir (SU Parlimen Kementerian Pelajaran), Dato' Husni Handzalah (Penegrusi PTPTN), Dato Noh Omar. Memang saya bangkitkan kepada mereka ini, dasar ini akan menjejaskan bahasa Melayu itu sendiri. Saya kata, apa sudah jadi pada tulisan jawi, selepas 2 dekad dihapuskan dlm pengajaran tulisan di sekolah kebangsaan, bukahkah sudah dimuziumkan? Mereka ini tidak menjawab secara ilmiah, malah memperlekehkan kami golongan mahasiswa ketika itu.

Setelah 6 tahun perlaksanaannya, bangkit pejuang2 bahasa, antaranya yg sinonim A.samad Ismail. (Saya masih ingat kata2 A.Samad Ismail ketika sempat berbual dgnnya dulu, ialah penulis itu hendaklah berwatak dan bersikap, kerana semua org boleh menulis, tapi tidak semua penulis boleh berwatak dan bersikap). Golongan yg tidak bersetuju dgn pejuang2 bahasa ini akan mengatakan, mengapa baru sekarang? sepatutnya ada jalan lain lagi. Sebenarnya, dari dulu lagi, mereka ini sudah menentang dasar ini, saya masih ingat lagi, pelbagai memorandum dihantar, kaji selidik dikeluarkan oleh pakar2 bahasa, tetapi tidak dihiraukan.

Saya rasa kerajaan masih belum terlambat. Berpatah balik ke dasar yg asal bukan bererti kerajaan tersebut gagal, tetapi mengekalkan dasar yg sedia gagal, adalah tindakan kerajaan yg bodoh. Saya akan sokong semua dasar kerajaan yg baik utk rakyat, tetapi saya akan tetap kritik dasar2 yg merugikan rakyat, apatah lagi org2 melayu. Saya harap Pak Lah, bertindak dalam masa yg ada beberapa hari ini, utk rakyat Malaysia. Amin

No comments:

Post a Comment